Судноплавний шлюз

Судноплавний шлюз — це гідротехнічна споруда на водних шляхах, що забезпечує перехід суден з одного водного басейну (б'эфу) в інший в яких спостерігається різний рівень води.

Судноплавний шлюз

Судноплавні шлюзи необхідні в випадках, коли для здійснення проходу суден створюється штучний обхідний канал в обхід таких перешкод, як пороги, греблі, дамби тощо. Гребля збільшує глибину водного простору перед нею, у такому випадку шлюз може бути встановлений або безпосередньо в греблі, будучи її складовою частиною, або в гирлі б'єфу.

Наявність судноплавного шлюзу в гирлі річки позитивно сприяє на чутливість річки до впливу припливів і відпливів у великих водоймах, в які вона впадає. Для удосконалення водного шляху на річці використовуються додаткові шлюзи:

У верхній частині обвідного каналу встановлюється водоспускний шлюз для запобігання повеням.

Чим довший обвідний канал, тим більша різниця рівня води в річці між початком і кінцем каналу, таким чином дуже довгий обвідний канал може вимагати встановлення додаткових груп шлюзів в різних місцях каналу. Шлюзи також служать для підняття і опускання води у водосховищах.

 

БУДОВА СУДНОПЛАВНОГО ШЛЮЗУ

Судноплавний шлюз складається з таких елементів: верхньої голови Анижньої частини Бкамери шлюзу В.

Будова судноплавного шлюзу

Будова судноплавного шлюзу:

А – верхня голова, Б – нижня голова, В – камери шлюзу

1 – причали, 2 – підхідні канали, 3 – пали, 4 – затвор, 5 – водопровід, 6 – ворота, 7 – ніша для воріт (шафа), 8 – поріг

 

СИСТЕМА НАПОВНЕННЯ КАМЕР ШЛЮЗУ

Наповнення та спускання камери шлюзу водою відбувається самотьоком по принципом сполучення посудин за допомогою спеціальних водопровідних пристроїв без застосування насосів (хоча вони в системі наповнення шлюзу присутні і можуть бути застосовані,як аварійні). Під час наповнення і спускання камери ворота закриті. У відкритому стані вони входять в спеціальні ніші – шафи, щоб бути в рівень із стінками камери і не заважати проходу суден.

 

ВОРОТА КАМЕРИ ШЛЮЗУ

Ворота камери шлюзуВорота камери шлюзу можуть мати різноманітні конструкції. Як правило це подвійні ворота або опускні. Для пропуска суден такі ворота опускаються в ніші. Поріг до якого примикають ворота називають королем.


 

 

 

ПРИЧАЛЬНИЙ УСТРІЙ КАМЕРИ ШЛЮЗУ

Судно зайшовши в камеру шлюзу швартується за рими за допомогою швартового тросу, огін якого надівається на рим. Розрізняють два види причальних устроїв камери шлюзу: нерухомі і рухомі рими.

Не рухомий рим камери шлюзуНерухомі рими встановлюються в камері шлюзу для того, щоб в момент відсутності натягу тросу можна було перенести швартов на інший рим. По висоті камери шлюзу нерухомі рими розміщуються  на відстані не ближче ніж 1,5 м.

Рухомі рими представляють собою циліндричний поплавок, який піднімається і опускається з рівнем води. Вони розміщуються в спеціальних шахтах в стінках камери шлюзу.

 

ЦЕНТРАЛЬНИЙ ПОСТ УПРАВЛІННЯ ШЛЮЗОМ

Центральний пости управління шлюзом обладнується видеоспостереженням, що дозволяє вести контроль за процесом шлюзування.