Водний шлях Е40

Водний шлях Е40Водний шлях E40 — це проект «Відновлення магістрального водного шляху E-40 на ділянці Дніпро-Вісла: від стратегії до планування», який реалізується у рамках програми прикордонного співробітництва Польща-Білорусь-Україна на 2007-2013 рр. Програма фінансується Європейським Союзом у рамках Європейського інструменту сусідства і партнерства.

Основною метою проекту є сприяння підвищенню економічної привабливості і транспортної доступності прикордонних регіонів Польщі, Білорусі і України шляхом підготовки техніко-економічного обґрунтування відновлення магістрального водного шляху E-40 і закладення основ для реалізації цього обґрунтування на наступних етапах («Планування» і «Будівництво»).

Партнерами проекту «Відновлення магістрального водного шляху E-40 на ділянці Дніпро-Вісла: від стратегії до планування»  виступають 6 організацій з Білорусі, Польщі та України.

Карта водного шляху Е40

Через Прип’ять по Дніпру – про відновлення річкового судноплавства таким маршрутом домовилися президенти України та Білорусі. Петро Порошенко зазначив, що очікує пропозицій від уряду, але програма вже була розроблена у 2015 році за кошти Європейського союзу. Вона передбачала з’єднання Балтійського та Чорного морів через Польщу-Білорусь-Україну. Євросоюз витратив на розробку близько мільйона доларів США, але далі проекту співпраця не просунулась. Що заважає втілити ініціативу та наскільки вона може бути вигідною для України?

Річковий шлях із Гданська до Херсона має збільшити товарообіг між Білоруссю, Польщею та Україною, а також відкрити «торгові ворота» до Європейського союзу, стверджують розробники проекту Е40. Він реалізовувався з 2013-го до 2015 року з метою винайти найкращий шлях втілення задуму в реальність. Працювали над ним спеціалісти у галузі водних ресурсів з трьох країн за кошти Євросоюзу.

«В Польщі – найбільше проблем, бо вони не хочуть використовувати існуючі водотоки в рамках цього водного шляху. Вони сказали чітко, що їм треба рити окрему водну магістраль, а річки хай собі течуть, це природа, і їх не треба чіпати», – зазначає Сергушко — представник української сторони в проекті, заступник начальника Волинського обласного управління водних ресурсів.

перспективи шляху Е40

Лише побудова окремого каналу в Польщі потребуватиме близько 2 мільярдів євро. Україні ж потрібно провести лише днопоглиблювальні роботи у руслі вище Києва та відремонтувати шлюзові системи на Дніпрі для проходу великогабаритних суден, розповідає Сергушко.

А от загальна вартість втілення проекту, за розрахунками робочої групи, – понад 12 мільярдів євро.

Білоруські екологічні організації об’єднались із вимогою зупинити проект Е40, адже його реалізація потребуватиме технологічного втручання у води Прип’яті, що може знищити природоохоронні території, в тому числі світового значення.

Один з екологічних ризиків – це проведення днопоглиблення вище Києва по Дніпру та й на забрудненій радіацією території у Білорусі, вважають експерти. Роботи на дні в районі Чорнобильської атомної станції невідомо до чого можуть призвести – і з цим не варто ризикувати, каже екс міністр Вінський.