Зняття суден з мілини

Серед випадків в списку причин аварійності, найбільш частою являється посадка суден на мілину. Причинами посадки судна на мілину можуть бути ряд причин, які необхідно враховувати під час зняття судна з мілини. В данній статті спробуємо розібрати ефективні способи зняття суден з мілини.

Зняття судна з мілини

Можна виокремити такі причини посадки суден на мілин:

– особливі форс-мажорні обставини;

– помилки екіпажа в процесі управління судном;

– навмисні дії екіпажа (навмисна посадка судна з метою порятунку екіпажа, вантажу або судна в цілому від повної загибелі).

 

До особливих форс-мажорних обставин, наприклад, відносяться складні гідрометеорологічні обставини, коли судно за своимтактико-техническим даними не могло протистояти дії стихії, а саме: дрейф судна, затиснутого льодом, у бік берегараптовий штормовий вітер у бік берегаушкодження рульового пристрою або головного двигуна при плаванні поблизу навігаційних небезпек і тощо.

 

До найбільш поширених причин посадки судів на мілину являються помилкові дії екіпажа. Таких причин належать: незадовільний контроль за рухом судна; недбалість при упізнанні берегів і навігаційного устаткування обгороджування; визначення місця розташування судна по плавучих засобах обгороджуванням без контролю по берегових навігаційних знаках; відсутність точних розрахунків радіусу циркуляції при виході на новий курс; зневага рекомендаціями лоції і місцевих правил або відсутність належної коректури карт і інших навігаційних посібників; недотримання рекомендацій хорошої морської практики при плаванні на мілководдя в малодосліджених регіонах і ряд інших причин.

Умисна посадка судна на мілину може бути виконана екіпажем в аварійних ситуаціях з метою порятунку людей, вантажу або самого судна. До таких особливих випадків можна віднести, наприклад, посадку судна типу РО-РО з пошкодженим корпусом, якщо воно знаходиться поблизу мілини, оскільки поступання води в корпус судна, не розділеного в достатній мірі на водонепроникні відсіки, неминуче приведе до його перекидання.

 

Після посадки судна на мілину екіпажу необхідно виконати такі дії:

1) швидк перевірити трюма та корпус судна на наявність пробоїни

2) заміряти глибину з правого та лівого борту

3) перекласти рулі в сторону, де глибина менша і увімкнути гвинти на передній хід

4) коливатися так певний час і тоді судно знімиться з мілини (можливо 2 – 3 години)

Зняття суден з пісчаної мілини

В такому випадку не рекомендується вмикати гвинти на задній хід так, як судно буде намивати пісок під корпус судна. Цей варіант зняття судна з мілини ефективний, якщо судно сіло на піщану мілину, а не на кам'янисту, але знову ж таки все залежить від того, як сіло…!

Зняття судна з кам'янистого грунту

Для того, щоб зняти судно або склад суден з кам'янистого грунту, перед зняттям проміряють глибину навколо кожного судна, та перевіряють корпус на водотічність, приводять в готовність водовідкачуючі засоби, аварійний запас матеріалів і інструменту. Зняття з мілини за допомогою буксира-тягача здійснюється тільки у випадку, якщо ретельно перевірене дно і відсутні підводні перешкоди, об які судно може проломити корпус. 

Найбільш безпечним є метод при якому встановлюють по бортам пусті баржі або пантони, які притоплюють підводять під корпус стоячого на мілині судна, підкільні кінці, обтягують їх і закріплюють на баржах (пантонах), потім відкачують із барж (пантонів) воду, аварійнесудно в результаті відривається від грунту і його відводять на глибоку воду. 

 

Варто враховувати, що якщо посадка судна на мілину відбулася на внутрішніх водних шляхах, а в дельтах, де річка впадає в лиман або море, то там за час "сидіння" судна на мілині під його бортом намивається шалига, яка з часом може у неможливити ряд дій, які можна було б зробити при її відсутності, тому після посадки судна на мілину треба діяти швидко.

Посадка суден на мілину

Варіанти зняття суден з мілини можуть бути різні, все залежить від ситуації в якому опинилося судна. Пропонуємо нашим читачам переглянути різні варіанти зняття суден з мілини: